شاهکار معماری باروک

شاهکار معماری باروکe
شنبه, 21 مرداد 1402
10 دقیقه زمان مطالعه
0 نظر

باروک در اواخر قرن شانزده تا میانه قرن هیجده رو به بسط و گسترش نهاد. این سبک معماری که از ایتالیا سر بر آروده بود بزودی تمام اروپا را در نوردید و تا قرن ۱۷ سبک باروک اسپانیولی (که با عنوان Churrigueresque نیز شناخته می شود) به آمریکای لاتین رسید. این سبک

 شاهکار معماری باروک 

باروک در اواخر قرن شانزده تا میانه قرن هیجده رو به بسط و گسترش نهاد. این سبک معماری که از ایتالیا سر بر آروده بود بزودی تمام اروپا را در نوردید و تا قرن ۱۷ سبک باروک اسپانیولی (که با عنوان Churrigueresque نیز شناخته می شود) به آمریکای لاتین رسید. این سبک در ابتدا برای بیان فتح الفتوح کلیسای کاتولیک رم طیّ دوران اصلاحات پروتستان مورد استفاده قرار گرفت و بعدها برای تظاهر بصری رژیم های استبدادی به کار گرفته شد. لیست زیر ده شاهکار سبک باروک معماری، چه مذهبی و چه سکولار را معرفی می کند.

1. سنت کارلو آله کواترو فونتانی؛ رم (San Carlo alle Quattro Fontane):

کلیسا سنت کارلو آله کواترو فونتانی که توسط یکی از پیشروان سبک باروک فرانسیسکو برومینی (۱۶۶۷-۱۵۹۹) طراحی شده ( و با عنوان “کلیسای سنت چارلز در مجاورت چهار فواره” (the Church of Saint Charles at the Four Fountains) نیز شناخته می شود) یکی از بهترین نمونه های سبک معماری باروک است. این کلیسای کاتولیک رومی در طی سال های ۱۶۳۸ تا ۱۶۴۶ ساخته و وقف گردید و سردر آن در سال ۱۶۷۰ توسط برناردو، برادرزاده برومینی تکمیل شد.

2. میدان سنت پتر؛ واتیکان:

میدان سنت پتر و ستون هایی پرهیبتش همراه با ۱۴۰ مجسمه از قدّیسان اثری ساخته جیان لورنزو برنینی (۱۶۸۰-۱۵۹۸) است که پس برومینی از از برجسته ترین معماران دوران باروک محسوب می شود. او برای ایجاد تقارن فواره سمت چپ را تا حدود زیادی بر اساس فواره کارلو مادِرنو (در سمت راست) ساخت.در مرکز میدان آبلیسکی مربوط به مصر باستان قرار گرفته که در سال ۱۵۸۶ توسط دومینکو فونتانا در محل امروزی خود برافراشته گردید.

3. لس اینوَلید؛ پاریس (Les Invalides):

لس اینولید یکی از بزرگترین شاهکارهای سبک باروک فرانسه است. بخش اعظم این بنای پیچیده توسط لیبرال برونت (Liberal Bruant) (1697-1635) ساخته شد، هرچند گنبد آیینه کاری شده ی نمازخانه بدست ژولز هاردوین منسار (Jules Hardouin Mansart) تکمیل گردید. این بنا که در ابتدا استراحتگاه و بیمارستان کهنه سربازان در بین سال های ۱۶۷۱ تا ۱۶۷۸ بود، امروزه محل موزه ارتش فرانسه، موزه نظامی و موزهتاریخ معاصر به شمار می آید. این مکان همچنین به عنوان آخرین سکونتگاه چند تن از بزرگترین قهرمانان ملی فرانسه همچون ناپلئون بناپارت شناخته می شود.

4. کاخ ورسای؛ ورسای (Versailles):

کاخ ورسای یکی از مجلل ترین کاخ هایی است که تاکنون ساخته شده و بهترین نمونه معماری باروک سکولار به شمار می آید. بخش اعظم این کاخ شامل “تالار آیینه ها” که به فرمان لویی چهاردهم ساخته شد، توسط ژولز هاردوین منسار طراحی شده است. جانشینان پادشاه تغییرات را در بنا ایجاد کردند، با وجود این، قصر و باغ های اطرافش همچنان به همان تاثیرگذاری که در زمان لویی شانزدهم بود می درخشد. کاخ ورسای از سال ۱۸۳۷ به عنوان موزه به روی عموم بازگشایی شد.

5. چارلز کلیسا (کالرزکیرش) (Karlskirche):

این کلیسای زیبای باروک یکی از تحسین برانگیزترین بناهای شهر وین به شمار می آید. این بنا به فرمان امپراتور مقدس روم چارلز ششم (۱۷۴۰-۱۶۸۵) ساخته شد که احداث ِآن را در زمان شیوع طاعون در اوائل قرن ۱۸ نذر کرده بود. این بنا در بین سال ها ۱۷۱۶ تا ۱۷۳۷ ساخته شد و طرّاح آن یوهان برنهارد فیشر فون ارلاخ (Johann Bernhard Fischer von Erlach ) است که طراحی کلیسا را طیّ یک مسابقه برنده شد. فیشر پیش از اتمام بنا درگذشت و تکمیل کار توسط پسرش ژوزف امانوئل صورت پذیرفت.

6. کاخ شونبرون؛ وین (Schönbrunn):

کاخ شونبرون یکی از اقامتگاه های تابستانی پادشاهان هابسبورگ بود که در قالب آخرین شیوه باروک ساخته شده است. درست به مانند “چالرز کلیسا”، این بنا نیز که نمونه ی اتریشی کاخ ورسای محسوب می شود، ساخته یوهان برنهارد فیشر فون اِرلاخ است که البته بعدها تغییراتی در آن اعمال گردید. پس از فروپاشی اتریش ــ هنگری و اضمحلال هابسبورگ در سال ۱۹۱۸ این کاخ به جمهوری اتریش تعلق گرفت و در نهایت نیز بر روی عموم به عنوان موزه بازگشایی شد.

7. کلیسای جامع پولس مقدّس(سنت پُل)؛ لندن:

این بنا در محل یک کلیسای قدیمی که در آتش سوزی بزرگ لندن در سال ۱۶۶۶ بشدت آسیب دیده بود، احداث گردید و به شکلی همه جانبه به عنوان بهترین نمونه باروک انگلیسی شناخته می شود. طراحی بنا، کار معمار معروف انگلیسی سِر کریستوفر رِن ((Sir Christopher Wren(1723-1632) است که فرمان بازسازی ۵۰ کلیسای دیگر که در آتش سوزی بزرگ آسیب دیده بود و تعداد قابل توجهی بنای غیر مذهبی را، در سرتاسر انگلستان صادر کرد. از زمان تکمیل ساختمان کلیسا در سال ۱۷۱۰ تا سال ۱۹۶۲، جامع پولس مقدس بلندترین بنای لندن به شمار می آمد.

8. کاخ زمستانی، سنت پترزبورگ:

کاخ زمستانی به عنوان اقامتگاه پتر کبیر(۱۷۲۵-۱۶۷۲) در سنت پترزبورگ ساخته شد و پس از آن از سال ۱۷۳۲ تا انقلاب بزرگ روسیه در سال ۱۹۱۷ به عنوان مقر رسمی خاندان رومانوف مورد استفاده قرار می گرفت. کاخ زمستانی توسط معمار سویسی ــ ایتالیایی دومنیکو ترتزینی (Domenico Trezzini) در سبک ِ به اصطلاح باروک پتری(اشاره به پتر کبیر)(Petrine )ساخته شد؛ هرچند توسط جانشینانش تغییرت قابل توجهی در بنا اعمال گردید. بخش زیادی از نمای امروزی آن به اواخر دهه ۱۸۳۰ باز می گردد، زمانی که در نتیجه آسیب شدید حاصل از آتش سوزی، ساختمان کاخ بازسازی شد. کاخ زمستانی در زمان محاصره لنینگراد(۱۹۴۴-۱۹۴۱) نیز متحمل خسارات شدیدی شد که البته پس از جنگ بازسازی و به شکوه پیشین خود بازگشت.

9. کلیسای جامع سانتیاگو دِ کومپوستِلا (Santiago de Compostela)؛ سردر غربی:

یکی از معروفترین کلیساهای جامع و مکان های زیارتی از قرون وسطا تا کنون که در اصل ساختمانی به سبک رومی (بین دوره های کلاسیک و گوتیک)( (Romanesque محسوب می شود؛ اما با افزوده شدن سردر غربی اُبرادویرو(Obradoiro) به بنا به عنوان یکی از زیباترین نمونه های باروک اسپانیایی یا چوریگِرسک(Churrigueresque) مورد توجه قرار گفت. (بر اساس نام معمار اسپانیولی خوزه بنیتو دِ چوریگِرا(Jose Benito de Churriguera)) این سردر توسط فرناندو دِ کاساس نووآ (Fernando de Casas Novoa) در قرن هجدهم ساخته شد.

10. کلیسای جامع زاکاتِکاس؛ زاکاتکاس (Zacatecas):

کلیسای جامع زاکاتِکاس در شهر زاکاتِکاس مکزیک به عنوان یکی از بهترین نمونه های معماری باروک مکزیکی شناخته می شود. کلیسای جامع باسیلیکا توسط معماری ناشناخته بین سال های ۱۷۳۰ تا ۱۷۶۰ در محل یک کلیسای قدیمی مربوط به قرن شانزدهم بنا گردید. علاوه بر تاثیرپذیری آن از چوریگِرسک( (Churrigueresqueاسپانیولی، این کلیسای جامع بازتاب دهنده ی آمیزه ای از عناصر تزیینی بومی نیز هست. این مجموعه در سال ۱۹۹۳ به عنوان بخشی از مرکز تاریخی زاکاتِکاس در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت گردید.

تمامی مطالب ومحتوا این سایت کاملا اختصاصی تهیه شده هرگونه سو استفاده ‌کپی برداری پیگرد قانونی خواهد داشت مدیریت املاک ویلای من کارشناس آقای محمد علیزاده باتشکر.

 

کارشناس فروش:

علیزاده  ۰۹۱۱۶۳۹۲۲۶۲

جهت استعلام قیمت تماس بگیرید.

 

ارتباط با ما:

شما عزیزان خریداران محترم میتوانید برای خرید ویلای معرفی شده و یا دیگر ویلاهای مشابه در خزرشهر جنوبی چه در بافت جدید و یا بافت قدیم و شهرک دریاکنار برای خریدی به یاد ماندنی با تیم املاک ویلای من درشهرک دریاکنار به آدرس شهرک دریاکنار خ اول نبش کوچه هفتم به مدیریت محمد علیزاده کارشناس فروش ویلا در منطقه به ویلای دلخواه خود برسید. ارتباط از طریق وبسایت www.ivillaa.com ویا شماره تماس ۰۹۱۱۶۳۹۲۲۶۲ با ما در ارتباط باشید
بهترینها را در خزرشهر و دریاکنار از املاک ویلای من بخواهید.

شهرک ساحلی دریاکنار بابلسر:

www.ivillaa.com

 
برچسب ها:
اشتراک گذاری:

ممکن است شما نیز علاقه مند باشید

لیست مقالات
دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه تازه ای وارد کنید

برای تکمیل فرم دیدگاه فقط یکی از موارد بالا شماره همراه و یا ایمیل کافی است

لیست دیدگاههای ثبت شده

هنوز دیدگاهی ثبت نشده

اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید

بالا