سیستم گرمایش از کف و هر آن‌چه که نیاز است در مورد آن بدانید

سیستم گرمایش از کف و هر آن‌چه که نیاز است در مورد آن بدانیدe
شنبه, 21 مرداد 1402
13 دقیقه زمان مطالعه
0 نظر

در سال‌های اخیر با شیوه‌ای جدیدی از ساخت و ساز خانه‌ها مواجه شدیم، همه چیز حالت مینیمال به خود گرفته و سعی می‌شود به شیوه‌ای مدرن، ساده و تمیز طراحی شوند. سیستم گرمایش از کف که به آن گرمایش کف تابشی نیز گفته می‌شود، یک ویژگی لوکس در طراحی جدید خانه‌ها محس

سیستم گرمایش از کف و هر آن‌چه که نیاز است در مورد آن بدانید

سیستم گرمایش از کف و هر آن‌چه که نیاز است در مورد آن بدانید

در سال‌های اخیر با شیوه‌ای جدیدی از ساخت و ساز خانه‌ها مواجه شدیم، همه چیز حالت مینیمال به خود گرفته و سعی می‌شود به شیوه‌ای مدرن، ساده و تمیز طراحی شوند. سیستم گرمایش از کف که به آن گرمایش کف تابشی نیز گفته می‌شود، یک ویژگی لوکس در طراحی جدید خانه‌ها محسوب می‌شود.

با این حال، آیا طراحی و اجرای سیستم گرمایش از کف ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا باید هم‌چنان به رادیاتورهای سنتی روی بیاورید؟ این سیستم گرمایشی چگونه پیاده‌سازی می‌شود، چه مزیت و معایبی دارد و هزینه‌ی پیاده‌سازی آن چقدر است. در ادامه سعی می‌شود به صورت کامل به تمامی این سوال‌ها پاسخ کاملی ارائه گردد.

سیستم گرمایش از کف چیست؟

در گذشته برای گرم کردن محیط از سیستم‌های گرمایش رادیاتوری یا شوفاژ استفاده می‌شد. در این نوع سیستم‌ها مرکز گرمادهی در مکان خاصی از ساختمان به نام موتورخانه قرار داده می‌شود و دما توسط هوا به بخش‌های مختلف ساختمان منتقل می‌شود.

در سیستم گرمایش از کف، گرما از طریق سطح زمین پخش می‌شود و زمانی‌که روی زمین راه می‌روید، گرما را احساس می‌کنید. سیستم گرمایش از کف توسط رومیان باستان که مهندسان باهوشی بودند، ابداع شده است. در این نوع سیستم گرمایشی، تمام بخش‌های محیط از دمای یکسانی برخوردار هستند، چون که گرما از کل اتاق از سمت پایین به بالا منتقل می‌شود.

مزایا و معایب سیستم گرمایش از کف نسبت به سایر سیستم‌های گرمایشی

به طور کلی دو نوع سیستم گرمایش از کف وجود دارد: الکتریکی (انتقال گرما از طریق سیم‌های برقی) و هیدرونیک (انتقال گرما از طریق آب گرم). هر دوی این سیستم‌ها گرما را از کف یک اتاق به سمت بالا هدایت می‌کنند. در سیستم گرمایشی مبتنی بر آب گرم، آب گرم از طریق لوله‌ها هدایت می‌شود و در گرمایش از کف برقی، از نوعی کابل‌های حرارتی استفاده می‌شود که دارای خاصیت گرمایی هستند و پس از عبور الکتریسیته از‌ آن گرم می‌شوند.

۱) در گرمایش از کف از انرژی به شیوه‌ای بهینه استفاده می‌کنید:

رادیاتورهای سنتی برای این‌که بتوانند یک اتاق را گرم نگه دارند نیاز دارند تا ۱۴۹-۱۶۷ درجه فارنهایت یا ۶۵-۷۵ درجه سانتیگراد گرم شوند، اما در گرمایش از طریق کف تنها به ۸۴ درجه فارنهایت یا ۲۹ درجه سانتیگراد نیاز هست. به این ترتیب، با سیستم گرمایش از کف به منظور گرم کردن اتاق، انرژی کمتری مصرف می‌شود.

علاوه بر این، در اتاق‌هایی که توسط رادیاتورها گرم می‌شوند، تفاوت دمایی وجود دارد، به عنوان مثال، دمای اطراف رادیاتور با دمای کنار پنجره‌ها کاملا متمایز است. اما در گرمایش از کف، گرما از سمت کف اتاق به بالا حرکت می‌کند، بدون این‌که در نقطه‌ای از اتاق، اختلاف دمایی وجود داشته باشد.

۲) راحت و بدون هیچ دردسری از این سیستم گرمایشی استفاده کنید:

پس از نصب سیستم گرمایش از کف به تعمیر و نگهداری نیاز نخواهید داشت و ۳۰ سال به راحتی می‌توانید از آن به صورت تضمین شده استفاده کنید.در این سیستم با استفاده از شیرآلات قطع و وصل متصل شده به خروجی های هر کلکتور، در جعبه مربوطه، امکان کنترل منطقه های حرارتی به صورت دستی امکان پذیر می‌گردد. از مزایای این سیستم می‌توان ب اقتصادی بودن و ساده بودن سیستم کنترلی، اشاره نمود.

۳) فضای بیشتری در اختیار دارید و برای اجرای هر دکوراسیونی آزاد هستید:

زمانی‌که سیستم گرمایشی شما از کف اتاق منتقل می‌شود، دیگر نیازی به رادیاتور یا شوفاژهای سنتی نخواهید داشت. بنابراین لازم نیست نگران دکوراسیون و ست بودن آن با رادیاتورتان باشید.

۴) با ایمنی و راحتی بیشتری مواجه هستید:

یکی از خطرناک‌ترین نقاط خانه برای فرزندان کوچک کنار شوفاژ و بخاری است. زمانی‌که از سیستم‌های گرمایش از کف استفاده می‌کنید، دیگر لازم نیست نگران آسیب دیدن فرزندتان باشید.

۵) گرمایش از کف قابلیت سازگاری با تمامی انواع کف‌پوش‌ها را دارد:

گرمایش از کف به شما آزادی لازم را می‌دهد تا خانه خود را به دلخواه خود طراحی کنید و از فضای دیوارها و کف بیشترین استفاده را ببرید. علاوه بر آن، گرمایش از کف با انواع روکش‌ها از جمله سنگ، کاشی، چوب و فرش سازگاری دارد و می‌توانید روکش محبوب خود را انتخاب کنید

با این حال، برخی از کفپوش‌ها کارایی بیشتری نسبت به سایرین دارند. موادی با رسانای حرارتی بالا (سنگ، بتن، کاشی و سرامیک) ضمن تحمل درجه حرارت بیشتر، گرما را به صورت موثرتری منتقل می‌کنند.

مراحل گام به گام نصب سیستم گرمایش از کف:

در ادامه مراحل گام به گام نصب سیستم گرمایش از کف آورده شده است، بهترین زمان برای نصب این نوع سیستم هنگام ساخت یک اتاق جدید است. پس از نصب سیستم گرمایش از کف، آسیب دیدن آن تقریبا غیرممکن است. در واقع، پس از نصب صحیح تا ۳۰ سال به صورت تضمین شده می‌توانید از این سیستم بهره بگیرید.

اولین قدم در راه اندازی سیستم گرمایش از کف دریافت نقشه گرمایش از کف است که توسط متخصص طراحی می‌شود. به صورت کلی این نقشه به ۴ دسته اصلی تقسیم می‌شود: مارپیچ، دوطرفه یا ال، سه طرفه یا یو و چهارطرفه. براساس ویژگی اتاق و ساختمان متخصصان تصمیم می‌گیرند که از کدام‌یک از روش‌ها استفاده کنند. طرح مارپیچ اغلب در راهروها استفاده می‌شود که دارای عرض کمی و یک دیوار سرد هستند. طرح دوطرفه برای اتاق‌هایی با دو دیوار سرد، طرح سه طرفه برای اتاق‌هایی با سه دیوار سرد استفاده می‌شود. بهترین بازدهی از طرح چهارطرفه به دست می‌آید که اغلب در اتاق مهمان از آن استفاده می‌شود.

نقشه گرمایش از کف شامل موارد بسیاری است، از جمله مرز سرما، درزهای انبساطی، متراژ حداقل و حداکثر و … که اگر به صورت دقیق طراحی شود، یک سیستم کارآمد خواهیم داشت و در غیراینصورت ممکن است با مشکلات بسیاری مواجه شوید. پس از آن باید کف ساختمان عایق‌بندی و زیرسازی می‌شود تا میزان اتلاف انرژی به کمترین مقدار خود برسد بعد از انتخاب نوع سیستم گرمایشی موردنظر لوله‌ها روی کف عایق‌بندی شده قرار داده می‌شوند. در این مرحله نقشه طراحی شده بیشترین نقش را برعهده دارد. پس از اتمام کار سیستم باید به مدت ۶ ساعت در فشار ۶ اتمسفر تست شود تا از کار کردن صحیح آن اطمینان حاصل گردد.

بتن‌ریزی سیستم گرمایش از کف:

یکی از کاربردهای اصلی بتن در سیستم‌های گرمایش از کف است که نقش مهمی را در پوشاندن سیستم به عهده دارد. بتن باید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد تا استحکام لازم را داشته باشد، بنابراین سیمان گزینه بسیار مناسبی است.
بعد از بتن‌ریزی باید چند روز صبر کنید و از روشن کردن سیستم اجتناب کنید. علاوه بر این، حتما باید در و پنجره‌ها نصب شده باشد تا هوای ساختمان چندان سرد نباشد و آسیبی به بتن وارد نشود.

پس از این‌که بتن محکم شد و خواستید که سیستم گرمایشی خود را راه بیندازید باید اتصالات نهایی را برقرار کنید و دما را کنترل کنید. از آن‌جایی که به تازگی شروع به استفاده از این سیستم می‌کنید، دما را به تدریج بالا ببرید و از وارد کردن شوک به سیستم اجتناب کنید.

هزینه‌ و قیمت نصب سیستم‌های گرمایش از کف:

با توجه به این‌که هزینه‌ی سیستم گرمایش از کف تفاوت چندانی با هزینه‌ی سایر روش‌های گرمایشی ندارد، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا از این سیستم‌های گرمایشی استفاده کنند. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که هزینه‌ی اجرای این سیستم گرمایشی بسته به روش و اقلام استفاده شده متفاوت است و اگر می‌خواهید که مدت‌ها از این سیستم بهره بگیرید، با کیفیت‌ترین اقلام را انتخاب کنید.

روش‌های کنترل دما در سیستم‌های گرمایش کفی:

۲ روش‌ برای کنترل دما در سیستم گرمایش کفی وجود دارد: کنترل دما به صورت دستی، کنترل دما به صورت اتوماتیک که به هنگام راه‌اندازی سیستم مشخص می‌شوند. در کنترل دما به شیوه دستی امکان کنترل دما با شیرآلات قطع و وصل فراهم می‌گردد. اما در کنترل دما به صورت اتوماتیک دما با حسگرهای موجود کنترل می‌گردد.

عیب‌یابی سیستم گرمایش از کف:

با این‌که گفتیم می‌توانید ۳۰ سال به صورت تضمین شده از سیستم گرمایش از کف استفاده کنید، با این حال، برخی از دلایل ممکن است منجر به ایجاد مشکل در سیستم گردد و پخش گرما را با اختلال مواجه کند. در صورتی که اشکالی در سیستم شما پدید آمده باشد، می‌تواند به دلایل زیر باشد: نوع لوله‌های استفاده شده، مکان نامناسب ترموستات، انتخاب عایق نامناسب و … که در چنین شرایطی باید با افراد متخصص در ارتباط باشید و بعد از عیب‌یابی نسبت به رفع آن اقدام کنید.

تمامی مطالب ومحتوا این سایت کاملا اختصاصی تهیه شده هرگونه سو استفاده ‌کپی برداری پیگرد قانونی خواهد داشت مدیریت املاک ویلای من کارشناس آقای محمد علیزاده باتشکر.

 

کارشناس فروش:

علیزاده  ۰۹۱۱۶۳۹۲۲۶۲

جهت استعلام قیمت تماس بگیرید.

 

ارتباط با ما:

شما عزیزان خریداران محترم میتوانید برای خرید ویلای معرفی شده و یا دیگر ویلاهای مشابه در خزرشهر جنوبی چه در بافت جدید و یا بافت قدیم و شهرک دریاکنار برای خریدی به یاد ماندنی با تیم املاک ویلای من درشهرک دریاکنار به آدرس شهرک دریاکنار خ اول نبش کوچه هفتم به مدیریت محمد علیزاده کارشناس فروش ویلا در منطقه به ویلای دلخواه خود برسید. ارتباط از طریق وبسایت www.ivillaa.com ویا شماره تماس ۰۹۱۱۶۳۹۲۲۶۲ با ما در ارتباط باشید
بهترینها را در خزرشهر و دریاکنار از املاک ویلای من بخواهید.

شهرک ساحلی دریاکنار بابلسر:

www.ivillaa.com

 

 
برچسب ها:
اشتراک گذاری:

ممکن است شما نیز علاقه مند باشید

لیست مقالات
دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه تازه ای وارد کنید

برای تکمیل فرم دیدگاه فقط یکی از موارد بالا شماره همراه و یا ایمیل کافی است

لیست دیدگاههای ثبت شده

هنوز دیدگاهی ثبت نشده

اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید

بالا