بررسی معماری نئوفوتوریسم

بررسی معماری نئوفوتوریسمe
شنبه, 21 مرداد 1402
10 دقیقه زمان مطالعه
0 نظر

نئو فوتوریسم ( آینده گرایی نو) جنبشی در زمینه هنری، طراحی و معماری در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم است. این جنبش بیانگر اعتقادی ایده آل گرایانه برای آینده بهتر در سایه توجه به فن آوری های موجود در دوره های مختلف زمانی است و می توان آن را به عنوا

بررسی معماری نئوفوتوریسم 

شهر علم و هنر- اثر سانتیگو کالاتراوا

نئو فوتوریسم ( آینده گرایی نو) جنبشی در زمینه هنری، طراحی و معماری در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم است. این جنبش بیانگر اعتقادی ایده آل گرایانه برای آینده بهتر در سایه توجه به فن آوری های موجود در دوره های مختلف زمانی است و می توان آن را به عنوان حرکتی برای خروج از نگرش پست مدرنیسم دانست.

جنبش فوتوریسم (آینده گرا) در اوایل قرن بیستم:

در اوایل قرن بیستم جنبشی هنری در ایتالیا شکل گرفت که به فوتوریسم معروف شد. در این جنبش به مدرنیسم و فن آوری ارزش بسیار زیادی داده می شد. در سال ۱۹۰۹ با انتشار بیانیه فوتوریسم در روزنامه فیگارو توسط فیلیپو تومازو مارینتی، فعالیت جنبش رسماً آغاز شد. در این بیانیه، مارینتی نوشته بود که فوتوریست‌ها از هنر گذشته بیزارند و دغدغه‌های اصلی این جنبش، پویایی، سرعت و تکنولوژی است. برای فوتوریست‌ها ماشین، هواپیما و شهرهای صنعتی نشانه‌های بسیار مهمی بودند چراکه پیروزی انسان بر طبیعت را نشان می‌دادند. آثار آنان مخاطب را به یاد سر و صدا، گرما و بوی کلان شهرها می اداخت.

معماری فوتوریسم:

پیروان جنبش فوتوریسم بیشتر از میان هنرمندان بودند و عده معدودی از معماران مانند آنتونیو سانت‌ الیا (۱۸۸۸–۱۹۱۶) که با شرکت در نخستین نمایشگاه آزاد آینده‌ گرایی در سال ۱۹۱۶،رسماً به جمع فوتوریست ها پیوستند. هرچند کارهای آنان از طرح های پیشنهادی فراتر نرفت، اما موفق شدند تاثیرات زیادی بر روی مکاتب و جنبش های معماری بعد از خود بگذارند. از اصول بنیادی معماری آینده‌ گرا، نگاه‌ کردن به دغدغه‌های بشر امروز در زندگی شهری و معماری متناسب زندگی امروزی او است.

آنتونیو سانت الیا-معمار سبک فوتوریسم

طرح خانه ای با آسانسورهای خارجی-اثر آنتونیو سانت الیا

طرحی از آنتونیو سانت الیا

طرحی از آنتونیو سانت الیا

ظهور مجدد آینده گرایی در معماری اواسط قرن بیستم

آغاز فرآیند صنعتی سازی پس از جنگ جهانی دوم، باعث سرعت بخشیدن به جریانهای فکری جدیدی شد که در هنر، معماری و سبک زندگی شکل گرفته بود و نهایتاً منجر به ایجاد پست مدرنیسم و سپس نئو فوتوریسم شده است. به بیان دیگر معماری آینده گرا منتهی به هنر دکو، جنبش گوگی، معماری پیشرفته و اخیرا معماری نئو فوتوریسم شده است.

در دهه های ۶۰ و۷۰ میلادی معماران و هنرمندانی در آمریکا و اروپا، طرح هایی را ارایه دادند که توجه و تاکید بر به تکنولوژِی های روز و آینده گرایی در آنها به وضوح قابل مشاهده بود. افرادی چون باکمینیستر فولرو جان سی پورتمن امریکایی، ارو سارینن فلنلاندی- آمریکایی، هین لارسن از دانمارک و ژان کاپیلکو از جمهوری چک و نیز گروه هایی چون آرشیگرام، گروه معماران آوانگارد بریتانیا و گروه معماران آوانگارد آمریکایی (آرشیگو)،را می توان ازجمله پیشگامان این عرصه دانست. در زمینه های هنری نیز افرادی چون مارکو لودا( مجسمه ساز ایتالیایی، سید مید( هنرمند مفومی آمریکایی)، گرگ آلن( فیلمنامه نویس آمریکایی) و آندره وزنسنکی و سرج سیگی (شاعران روسی) جزو افراد پیشرو در این جنبش به شمار می آیند.

ارو سارینن-معمار معاصر

فرودگاهTWA-اثر ارو سارینن

طاق گیت وی-اثر او سارینن

در سال ۱۹۶۱ معماری بنام سدریک پرایس، طرحی را با عنوان کاخ تفریح ارائه داد که مانند یک ماشین غول آسای فوتوریستی بود. هرچند این طرح هرگز ساخته نشد اما روی معمارانی چون ریچارد راجرز و رنزو پیانو تاثیرات بسیاری گذاشته است. این تاثیرات در حدی بود که در مرکز ژرژ پمپیدو شاهد بسیاری از ایده های پرایس هستیم.

طرح کاخ تفریح-اثر سدریک پرایس

بیانیه شهر فوتوریسم:

در سال ۲۰۰۷، ویتو دی باری( طراح نوآور و مدیر اجرایی سابق یونسکو)، با انتشار بیانیه شهر فتوریسم در موسسه نمایشگاههای بین المللی به تشریح دیدگاه خود برای شهر میلان در نمایشگاه جهانی سال ۲۰۱۵ پرداخت. به این ترتیب بار دیگر آینده گرایی مجدداً در کانون توجه قرار گرفت. دو تن از نامدار ترین معماران معاصر در ظهور آنچه که به عنوان معماری نئو فوتوریسم تاویل می شود، نقش بسیار مهمی ایفا کرده اند . زاها حدید و سانتیاگو کالاتراوا در طول دوران حرفه ای و پر افتخار خود موفق شدند را خلق کنند که گویی فراتر از زمان هستند.

ویتو دی باری-معمار معاصر

زاها حدید-معمار معاصر

سانتیاگو کالاتراوا-معمار معاصر

تعریف نئو فوتوریسم:

دی باری در تعریف نئو فوتویسم، آن را به منزله “گرده افشانی متقابل هنر ، فن آوری های برتر و ارزش های اخلاقی به همراه ایجاد کیفیتی فراگیرتر از زندگی” تعریف می کند. ژان لوییز کوهن نئو فوتوریسم را نتیجه ی تکنولوژی می داند که به مدد آن قادر هستیم اشکالی که قبلاً ساخت آنها غیر ممکن بود را در سایه تولید مصالح جدید بسازیم. اتان جی فیلد بر این عقیده است که ماشینی سازی به یك عنصر جدایی ناپذیر فرآیند خلاقیت تبدیل شده و ظهور حالت های هنری را ایجاد می كند كه پیش از فن آوری رایانه غیرممكن بود. رینر بانهام آن را فراخوانی برای معماری تعریف می کند که از نظر فنی بر همه معماری های قبلی غلبه می کند اما دارای شکل و رسایی است.

معماری نئو فوتوریست:

معماری نئو فوتوریست یا آینده‌گرای نو، شکلی از معماری است که اصول زیبایی‌شناختی‌ و روش‌های نوینی را مطرح می کند. به بیان دیگر نئو فوتوریسم به عنوان جنبشی آوانگارد، به دنبال تجدید نظری آینده نگرانه در رابطه با مفاهیم زیبایی شناسی و عملکرد شهرها با توجه به سرعت رشد بالای آنها است. معماری نئو فوتوریست راهی برای رسیدن به سادگی و نشان دادن بی ‌باکی و جسارت است. در این سبک کاربرد مصالحی نظیر آهن، شیشه، بتن تقویت‌ شده، چوب، آجر و سنگ معمول است چرا که امکان سبکی و انعطاف‌پذیری را فراهم کرده است.

تالار شهر لندن- اثر نورمن فاستر

تالار تنریفه-اثر سانتیاگو کالاتراوا

ترمینال مرکز تجارت جهانی-اثر سانتیاگو کالاتراوا

معماران نئو فوتوریست همچون فوتوریست ها با الزاماتی برای زندگی مدرن روبرو بوده و به دنبال روشی برای پایه‌گذاری عقاید جدید و شهری نوین هستند. نئوفتوریست های علاقه بسیاری به تکنولوژی های روز دارند و بر این اساس به دنبال مصالح جدیدی هستند که در طراحی‌های نوین به کار برده شود. شاید بتوان نزدیک ترین سبک معماری به نئو فوتوریسم را معماری هایتک عنوان کرد. اما نئو فوتوریسم تکامل یافته تر بوده و سبب توسعه‌ی بسیاری از ایده‌ها و موضوعات مشابه شده است.

موزه فردا-اثر سانتیاگو کالاتراوا

پارک شرکت اپل-اثر نورمن فاستر

ساختمان علوم و فناوری آگورا-اثر سانتیگو کالاتراوا

برج نوآوری دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ-اثر زاها حدید

در معماری نئو فوتوریستی به ندرت شاهد استفاده از احجام و اشکال مکعبی هستیم و اشکال منحنی و خطوط مورب و شکسته که به عنوان نماد هایی از تغییر وتحرک هستند ، نسبت به خطوط افقی و عمودی استفاده بیشتری دارند.

برج پیچان-اثر سانتیاگو کالاتراوا

موزه هنر گراتس-اثر پیتر کوک

پارک فوتوروسکوپ فرانسه

تمامی مطالب ومحتوا این سایت کاملا اختصاصی تهیه شده هرگونه سو استفاده ‌کپی برداری پیگرد قانونی خواهد داشت مدیریت املاک ویلای من کارشناس آقای محمد علیزاده باتشکر.

 

کارشناس فروش:

علیزاده  ۰۹۱۱۶۳۹۲۲۶۲

جهت استعلام قیمت تماس بگیرید.

 

ارتباط با ما:

شما عزیزان خریداران محترم میتوانید برای خرید ویلای معرفی شده و یا دیگر ویلاهای مشابه در خزرشهر جنوبی چه در بافت جدید و یا بافت قدیم و شهرک دریاکنار برای خریدی به یاد ماندنی با تیم املاک ویلای من درشهرک دریاکنار به آدرس شهرک دریاکنار خ اول نبش کوچه هفتم به مدیریت محمد علیزاده کارشناس فروش ویلا در منطقه به ویلای دلخواه خود برسید. ارتباط از طریق وبسایت www.ivillaa.com ویا شماره تماس ۰۹۱۱۶۳۹۲۲۶۲ با ما در ارتباط باشید
بهترینها را در خزرشهر و دریاکنار از املاک ویلای من بخواهید.

شهرک ساحلی دریاکنار بابلسر:

www.ivillaa.com

 
برچسب ها:
اشتراک گذاری:

ممکن است شما نیز علاقه مند باشید

لیست مقالات
دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه تازه ای وارد کنید

برای تکمیل فرم دیدگاه فقط یکی از موارد بالا شماره همراه و یا ایمیل کافی است

لیست دیدگاههای ثبت شده

هنوز دیدگاهی ثبت نشده

اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید

بالا