اصول نورپردازی ساختمان

اصول نورپردازی ساختمانe
شنبه, 21 مرداد 1402
8 دقیقه زمان مطالعه
0 نظر

سلام اصول نورپردازی ساختمان : همان طور;که می دانید نورپردازی;از عوامل بسیار تاثیر گذار;و چشمگیر و موثر در نمای;ساختمان ها به شمار می اید. حتما تا کنون تحت تاثیر نورپردازی برخی از ساختمان ها قرار گرفته اید، در واقع نور پردازی زیبایی و عظمت ساختمان های ادا

اصول نورپردازی ساختمان 

اصول نورپردازی ساختمان : همان طور;که می دانید نورپردازی;از عوامل بسیار تاثیر گذار;و چشمگیر و موثر در نمای;ساختمان ها به شمار می اید. حتما تا کنون تحت تاثیر نورپردازی برخی از ساختمان ها قرار گرفته اید، در واقع نور پردازی زیبایی و عظمت ساختمان های اداری یا تجاری و یا مسکونی را چندین برابر می کند.

نورپردازی خارجی ساختمان بسیار حائز اهمیت است از این جهت که در روز به دلیل روشنایی و نور کافی مصالح و همینطور نمای ساختمان ها به خوبی قابل مشاهده هستند و ساختمان ها از لحاظ زیبایی قابل قیاس و قابل مقایسه هستند اما در شب همه ی آن ها مشابه هم هستند و حتی زیباترین نماها نیز قابل تشخیص نیستند از این رو بیشتر مالکان برای ساختمان های خود از نورپردازی خارجی استفاده می کنند .

شاید بتوان گفت نورپردازی نمای بیرونی ساختمان ها از مهم ترین بخش ها در طراحی ساختمان به شمار آید زیرا علاوه بر این که شکلی متحیر کننده و خیره کننده به ساختمان می بخشد به نوعی حس زنده بودن به آن می دهد و همینطور بر روی فضا و نمای شهر نیز بسیار تاثیر مثبت و چشمگیر می گذارد .

اصول نورپردازی ساختمان:

نورپردازی ساختمان ها به شکل های متفاوتی انجام می گیرد. ممکن است به صورت کلی اجرا گردد و یا هدف قسمت مشخص و برجسته ای از نمای ساختمان باشد. در زمان های قبل تر از نورپردازی فقط برای ساختمان ها و مکان های بزرگ تجاری و تفریحی و در کل بناهای معروف و شناخته شده به کار برده می شد اما در حال حاضر استفاده از این فاکتور پیشرفته تر و گسترده تر شده و از آن می توان در ساختمان های بزرگ و با ارتفاع زیاد ، نورپردازی هتل ، محوطه ها ، تالار ها ، رستوران ها ، بانک ها ، مراکز خرید و آپارتمان های بزرگ و کوچک ، خانه های ویلایی و یا مسکونی و همینطور غیر مسکونی و … استفاده نمود.

درواقع به دلیل این که نمای ساختمان در شب تنها با به کار بردن و استفاده از نور پردازی قابل مشاهده است نور پردازی به مسئله مهمی تبدیل شده است و امروزه بسیار از ان استقبال می گردد .

1- رنگ و شدت نور :

درواقع اولین و مهم ترین اصل و نکته در نور پردازی توجه به رنگ و شدت نورهایی است که قرار است در نمای خارجی ساختمان به کار رود .

2-پنهان بودن منبع نور :

برای این که نمای ساختمان دچار اشکال نشود و اهری بهم ریخته پیدا نکند حتما باید منبع های نور از دید عموم پنهان گردند.

3-هماهنگی نورها :

اصول نورپردازی ساختمان :توجه به این نکته بسیار ضروری است . نورهای به کار رفته باید با نوع مصالح و متریال به رفته در ساختمان همخوانی و هماهنگی داشته باشند. 

روش های مختلف نورپردازی ساختمان :

1-نور پردازی خشن :

از این نور پردازی برای نشان دادن بافت های کوچک و سطوح و عناصر معماری در نمای ساختمان ها به کار برده می شود در واقع با استفاده از این روش نمی توان سطح گسترده ای از بنا را نشان داد زیرا وسایل و ابزار های نور پردازی بر روی همان قسمت ها و سازه هایی که قرار است بیشتر مورد توجه و دید قرار بگیرند نصب می گردد .

2-نور پردازی یکدست :

این نور پردازی به طور کلی سطح گسترده و وسیعی از نمای ساختمان را به صورت یکدست و یکجا نشان می دهد و معمولا ابزار های نور پردازی در این روش در گوشه و یک نقطه ای در کنار ساختمان قرار داده می شود.

3-نورپردازی از داخل و خارج:

در این روش که بسیار هم ظاهر ساختمان را چشمگیر و جذاب می کند از پنجر ها و عناصری که بر روی نمای خارجی قرار گرفته اند کمک می گیرند . مثلا به لبه های خطوط به کار رفته در نمای خارجی ساختمان با استفاده از فیبرهای نوری و همینطور لامپ های نئونی جلوه می بخشند تا طول و حجم ساختمان بیشتر به چشم بیاید.

اصول نورپردازی ساختمان :نکته مهم :

قبل از استفاده از این روش باید به نوع کاربرد ساختمان توجه کرد . به عنوان نمونه برای برجسته کردن نمای بیرونی ساختمان های مسکونی به هیچ عنوان نباید منابع نور را در زیر پنحجره ها قرار داده شود زیرا قابل مشاهده و به اصطلاح توجهات را به خود جلب کند. علاوه بر این نیز به سمت و سو و مقدار نور نیز برای این ساختمان ها باید توجه کرد .

جالب است بدانید رنگ های ملایمی مانند رنگ سفید و آبی از رنگ های پر طرفداریست که معمولا در نورپردازی ساختمان ها به کار می رود و جلوه و زیبایی قابل توجهی به بنا می بخشد . در کل به کاربردن نورپردازی در ساختمان ها هم اکنون به اندازه ای مورد توجه و اهمیت قرار گرفته که در صورت دقت و استفاده اصولی و تخصصی از این ابزار تزیینی می تواند به یک جاذبه ی توریستی در شب تبدیل گردد!!!  

تمامی مطالب ومحتوا این سایت کاملا اختصاصی تهیه شده هرگونه سو استفاده ‌کپی برداری پیگرد قانونی خواهد داشت مدیریت املاک ویلای من کارشناس آقای محمد علیزاده باتشکر.

کارشناس فروش:

علیزاده  ۰۹۱۱۶۳۹۲۲۶۲

جهت استعلام قیمت تماس بگیرید.

ارتباط با ما:

شما عزیزان خریداران محترم میتوانید برای خرید ویلای معرفی شده و یا دیگر ویلاهای مشابه در خزرشهر جنوبی چه در بافت جدید و یا بافت قدیم و شهرک دریاکنار برای خریدی به یاد ماندنی با تیم املاک ویلای من درشهرک دریاکنار به آدرس شهرک دریاکنار خ اول نبش کوچه هفتم به مدیریت محمد علیزاده کارشناس فروش ویلا در منطقه به ویلای دلخواه خود برسید. ارتباط از طریق وبسایت www.ivillaa.com ویا شماره تماس ۰۹۱۱۶۳۹۲۲۶۲ با ما در ارتباط باشید
بهترینها را در خزرشهر و دریاکنار از املاک ویلای من بخواهید.

شهرک ساحلی دریاکنار بابلسر:

www.ivillaa.com

 
برچسب ها:
اشتراک گذاری:

ممکن است شما نیز علاقه مند باشید

لیست مقالات
دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه تازه ای وارد کنید

برای تکمیل فرم دیدگاه فقط یکی از موارد بالا شماره همراه و یا ایمیل کافی است

لیست دیدگاههای ثبت شده

هنوز دیدگاهی ثبت نشده

اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید

بالا