نمای کامپوزیت چیست؟

نمای کامپوزیت چیست؟e
شنبه, 21 مرداد 1402
10 دقیقه زمان مطالعه
0 نظر

یکی از نماهای مدرن ساختمانی که در این چند سال اخیر بسیار محبوب شده است، نمای کامپوزیت نام دارد. با اینکه در همه این سال‌ها تغییرات نمای ساختمان با شتاب بی‌سابقه‌ای همراه بوده و کارفرمایان تحت تأثیر جریان‌های مد قرار داشتند، اما نمای کامپوزیت به سرعت در بی

سلام

نمای کامپوزیت چیست؟ 

یکی از نماهای مدرن ساختمانی که در این چند سال اخیر بسیار محبوب شده است، نمای کامپوزیت نام دارد. با اینکه در همه این سال‌ها تغییرات نمای ساختمان با شتاب بی‌سابقه‌ای همراه بوده و کارفرمایان تحت تأثیر جریان‌های مد قرار داشتند، اما نمای کامپوزیت به سرعت در بین دست اندرکاران این حوزه بسیار محبوب شد. ویژگی‌های ظاهری این نما شاید بیش از هر عوامل دیگر، آن را به انتخابی منحصربه فرد تبدیل کرده است. با این حال، ممکن است شما برای نخستین بار علاقه‌مند به این باشید که نمای ساختمان خود را از نوع کامپوزیت بسازید، پس حتماً پرسش‌های بسیاری خواهید داشت؛ با ما همراه باشید.

نمای کامپوزیت چیست؟

مواد کامپوزیت (چند سازه یا مرکب) محصولات مهندسی شده‌ای هستند که از دو یا چند ماده مختلف ساخته شده‌اند. یک محصول کامپوزیت یک ماده طراحی شده است که از عملکرد مواد اولیه فراتر می‌رود. از بتن مسلح گرفته تا نمای کامپوزیت، مواد مرکب در حوزه ساختمان‌سازی به مانند دیگر صنایع حضور قدرتمندی دارند. نمای کامپوزیتی از دو ورق آلومینیومی و یک لایه پلاستیک پلی‌اورتان که به روش اکستروژن به یکدیگر پرس شده‌اند، تشکیل شده است. این نما برای نخستین بار توسط شرکتی آلمانی به نام آلکوباند در سال ۱۹۶۹ کشف و اختراع شد. این نما پوشش اصلی به کار رفته در نمای ساختمان است که از ورق‌های آلومینیومی بر حسب طراحی در ابعاد مشخص ساخته و اجرا می‌شود.

ویژگی‌های نمای کامپوزیت:

این نما از اتصال سه لایه مختلف اعم از دو لایه ورق آلومینیومی تشکیل شده است که یک لایه عایق پلی اورتان را که خصوصیات غیر‌قابل اشتعال دارد را در وسط خود جای داده است. ضخامت دو لایه پنل آلومینیومی معمولاً یکسان بوده که در حدود ۴ میلی‌متر است که ۰.۵ میلی‌متر ضخامت ورق و ۳ میلی‌متر ضخامت هسته میانی است. اندازه ورق‌های آلومینیوم کامپوزیت متنوع است و اغلب بین ۳ تا ۶ میلی‌متر متغییر می‌باشد. لایه بیرونی ورق کامپوزیت که همان نمای ساختمان است در رنگ‌ها و ابعاد مختلف طراحی می‌شود که اغلب پوششی از نوع رزین به نام PVDF یا ACP اصطلاحاً (Aluminum Composite Panels) دارد.

نمای کامپوزیت بسیار سبک بوده و باعث کاهش وزن بار مرده سازه می‌شود. تعمیر و حتی تعویض کردن این نما بسیار آسان است، زیرا اگر قسمتی از نما دچار خرابی شود، بدون آنکه نیاز به تعمیر قسمت‌های دیگر باشد، همان قسمت قابل تعمیر خواهد بود. یکی از ویژگی‌های مهم این نما مقاومت بالا در برابر آتش سوزی است که باعث می‌شود آتش به راحتی به قسمت‌های بالا ساختمان سرایت نکرده و گسترش نیابد. همچنین، شستشو و تمیز کردن این نما نیز بسیار راحت و اغلب کم هزینه است.

فواید و معایب نمای کامپوزیت:

یقیناً بخش مهمی از مشخصات این نما به مزایای آن وابسته است، که به شرح زیر می‌باشد:
سبکی و وزن کم (۵ تا ۸ کیلوگرم در هر متر مربع)
ایجاد سبکی مدرن و زیبا
مقاومت بالا در برابر حریق
عایق حرارتی مناسب
تنوع رنگی بسیار
عایق صوتی (فضای خالی پشت ورق‌های کامپوزیت و ایجاد خاصیت آکوستیک)
خاصیت غیرخورندگی و غیرمغناطیسی
دوام و طول عمر بالا
ایجاد طرح‌های نوآورانه و متنوع حتی در سطوح دشوار و پیچیده (قوس‌ها)
نصب و مونتاژ سریع
قابلیت شستشوی راحت و سریع
پایداری در برابر شرایط آب و هوایی متفاوت (نور خورشید، اشعه ماوراء بنفش و مواد اسیدی و قلیایی)
آب‌بندی مناسب جهت هدایت و خروج آب باران بدون نفوذ به زیر نما
بدون شک به مانند هر نمای دیگری، نمای کامپوزیت نیز دارای معایبی می‌باشد:
هزینه بالا
مقاومت پایین در برابر باد و طوفان
نیاز به نیروی ماهر جهت نصب
مقاومت کم در برابر ضربه و تغییر شکل سریع
شکاف بین دیوار و نمای بیرونی و ایجاد فضایی برای رشد و تکثیر حشرات

کاربردهای نمای کامپوزیت:

مناسب برای نمای خارجی ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری
مناسب برای مکان‌های عمومی اعم از بیمارستان‌ها، جایگاه‌های سوخت بنزین و گاز، فرودگاه‌ها
بازسازی نمای قدیمی ساختمان و اجرای نمای جدید و مدرن
مناسب برای دکوراسیون و طراحی داخلی جهت پوشش دیوار و سقف خانه و محیط های تجاری
مناسب جهت تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها
سقف کاذب
دیواره‌های تونل‌ها و ترمینال‌های مسافربری
بدنه و نمای ماشین‌آلات صنعتی

روش اجرای نمای کامپوزیت:

اجرای نمای کامپوزیت به دو صورت: اجرای نمای کامپوزیت با سیستم فیکس (Fixing) و اجرای نمای آلومینیوم کامپوزیت با سیستم هنگ (Hanging) انجام می‌گیرد که در زیر به تشریح هر کدام می‌پردازیم:
۱- اجرای با سیستم فیکس (Fixing)
در این روش هر یک از ورق‌های کامپوزیت پس از برش و ایجاد در کارخاه به محل پروژه آورده می‌شوند. قبل از آن، در محل پروژه اقدام به انجام شاسی کشی یا زیرسازی از جنس آلومینیوم یا فلز روی دیوار می‌کنند. سپس ورق‌های کامپوزیت را از طریق پیچ و پرچ بر روی این شاسی ها سوار کرده و فضای بین پنل‌ها را جهت ضد آب شدن نما با تسمه یا چسب‌های سیلیکونی پُر می‌کنند. سیستم فیکس به نام ورزش ثابت نیز معروف است.

۲- اجرای با سیستم هنگ (Hanging)
در این روش از پیچ و پرچ استفاده نمی‌شود. ریل‌های آلومینیومی با مقطع مشخص در آکس نبشی‌های آهنی به وسیله بَست‌های آلومینیومی که دارای دو سوراخ لوبیایی هستند به زیرسازی متصل می‌شوند. پس از نصب کمربندی‌های آهنی زیرسازی، نبشی‌های آهنی را براساس آکس‌بندی نقشه‌های اجرایی با شیارهای لوبیایی روی این کمربندی‌ها قرار می‌گیرند. در گام بعدی، ورق‌ها با استفاده از شیارهای ناودانی شکل به صورت ریلی بر روی پروفیل‌های آلومینیومی نصب می‌شوند. از لاستیک‌های «دی‌الکتریکال پی وی‌ سی» جهت عدم خوردگی بین آهن و آلومینیوم، بین بَست آلومینیومی و نبشی آهنی استفاده می‌شود. سیستم هنگ به روش ریلی مشهور است.

توضیحات:

به دلیل دوام بالا و مزایای بی‌شمار سیستم هنگینگ، این روش انتخاب بهتری نسبت به سیستم فیکس است. برخی از محاسن استفاده از روش هنگینگ شامل موارد زیر است:

پروشی کاربردی و استاندارد در شیوه نصب و اجرا
ذرات گرد و غبار جذب پنل‌های نشده و نمای کامپوزیت رنگ تیره به خود نمی‌گیرد.
جهت آب‌بندی در این روش نیاز به تسمه یا چسب سیلیکونی نیست.
حتی با نفوذ آب، زیرسازی دچار زنگ‌زدگی نمی‌شود.
اجرای پنل‌های می‌تواند به صورت عمودی نیز نصب شوند.
در برابر طوفان، باد و لرزش‌های ناشی از زلزله مقاوم‌تر از سیستم فیکس است.
تعویض ورق‌ها به راحتی انجام می‌گیرد. مناسب برای ساختمان‌های بلند و مرتفع

 

کلام آخر:

بدون شک، نمای کامپوزیت سبکی زیبا، مدرن و متفاوت است و به نمای ساختمان ظاهری منحصربه فرد می‌بخشد. به طور کلی، استفاده از این نما در کنار مسائل اجرایی و زیباشناسی، بیشتر جنبه‌ای شخصی دارد. به این معنا که کارفرمایان براساس سلائق و همچنین مقدار بودجه خود به استفاده از این نما مجاب می‌شوند. از جمله پروژه های معروف اجرا شده با نمای کامپوزیت می‌توان به بانک مسکن، شرکت ایساکو، بانک انصار، بیمارستان خاتم الانبیاء تهران، بیمارستان طوس، هتل متل قو یا الماس خاورمیانه (عظیم زاده) و موارد بیشتر نام برد. 

تمامی مطالب ومحتوا این سایت کاملا اختصاصی تهیه شده هرگونه سو استفاده ‌کپی برداری پیگرد قانونی خواهد داشت مدیریت املاک ویلای من کارشناس آقای محمد علیزاده باتشکر.

کارشناس فروش:

علیزاده  ۰۹۱۱۶۳۹۲۲۶۲

جهت استعلام قیمت تماس بگیرید.

ارتباط با ما:

شما عزیزان خریداران محترم میتوانید برای خرید ویلای معرفی شده و یا دیگر ویلاهای مشابه در خزرشهر جنوبی چه در بافت جدید و یا بافت قدیم و شهرک دریاکنار برای خریدی به یاد ماندنی با تیم املاک ویلای من درشهرک دریاکنار به آدرس شهرک دریاکنار خ اول نبش کوچه هفتم به مدیریت محمد علیزاده کارشناس فروش ویلا در منطقه به ویلای دلخواه خود برسید. ارتباط از طریق وبسایت www.ivillaa.com ویا شماره تماس ۰۹۱۱۶۳۹۲۲۶۲ با ما در ارتباط باشید
بهترینها را در خزرشهر و دریاکنار از املاک ویلای من بخواهید.

شهرک ساحلی دریاکنار بابلسر:

www.ivillaa.com

 
برچسب ها:
اشتراک گذاری:

ممکن است شما نیز علاقه مند باشید

لیست مقالات
دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه تازه ای وارد کنید

برای تکمیل فرم دیدگاه فقط یکی از موارد بالا شماره همراه و یا ایمیل کافی است

لیست دیدگاههای ثبت شده

هنوز دیدگاهی ثبت نشده

اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید

بالا